de vijfde en laatste brief - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Luca en Joyce - WaarBenJij.nu de vijfde en laatste brief - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Luca en Joyce - WaarBenJij.nu

de vijfde en laatste brief

Blijf op de hoogte en volg Luca en Joyce

28 Juli 2012 | Frankrijk, Avignon

Hallo!

We zitten nu al een paar dagen op de bestemming van onze laatste brief. Weten jullie al waar we zijn? Wij wel :)

We zijn in de stad van het liedje "Sur le pont d'Avignon" (Avignon dus.)
We kwamen hier drie dagen geleden aan en het was verassend druk. Ook hingen er erg veel theaterstuk-posters in de straten. Bij het toeristenbureau kwamen we er achter dat er een theaterfestival aan de gang was. Dat verklaarde wat. Bij het toeristenbureau kregen we ook een foldertje met alle slaapaccomodaties in de stad. We kozen voor camping "Pont d'Avignon" (passend hè?), die hadden namelijk een zwembad, gratis wifi, een supermarkt en een snackbar, waar we overigens niet geweest zijn omdat we een gezonde levensstijl hebben. De weg erheen was erg warm én ver én onze tassen waren zwaar én het bordje zei nog 500 meter en het was veel verder dan dat. Dus nadat we aankwamen doken we meteen het zwembad in, waar we gelukkig even konden afkoelen. Vroeg naar bed na weinig slaap in de trein. Volgende dag begonnen met een ochtendduik en daarna waren we klaar om de stad te verkennen. Op weg naar het centrum werden we eerst opgehouden door leuke kleine winkeltjes en vervolgens door het straattheater op een plein. Erg ver zijn we die dag dus niet gekomen, maar het was wel heel leuk.
Meneer Mulder, die ons naar deze plek stuurde, had ons ook een opdracht meegegeven. Deze luidde: "Wat is de naam van het koor dat a capella zingt in de oude stad van Avignon. En wat is de titel van het lied dat je gehoord hebt (noteren of laten opschrijven dus) Foto maken is verplicht en dient als bewijs overlegd te kunnen worden: Koor op de achtergrond van jullie gezichten, dus gemaakt door een derde. Op de terugweg blaas je de [bijgesloten] bal op en gooit deze in de Rhône vanaf "de brug" (dus niet vanaf één van de andere!) en noteert welke kant de stroming hem meeneemt. We moesten betalen voor "de brug" en wilden er meteen een bezoekje aan het Palais des Papes (het pauzenpaleis) aan vast knopen, dus we bedachten dat het beter uitkwam voor onze tweede dag. Op de brug hebben we de bal in wereldbolformaat opgeblazen, hem veel geluk gewenst en over de reling de Rhône ingegooid. Wij waren heel benieuwd welke kant de bal op zou gaan, deze bleef echter steeds op dezelfde plek. De wind blies namelijk aardig hard tegen de stroming in. Na zo'n 20 minuten konden we toch wel zeggen dat de stroming naar het oost-zuidoosten gaat. Toen hebben we even een appeltje gegeten om bij te komen van deze ontdekking. Vervolgens hebben we het paleis bezocht, ons toeristisch hoogtepuntje.
Daarna gingen we naar het toeristenbureau om naar het koor te informeren, zij hadden hier ook geen duidelijke informatie over. Dus toen zijn we maar overgegaan op ons dagelijkse lekkernij. Vandaag een crêpe met nutella. Deze smaakte goed. Avondgegeten met rijst met currysaus.
Vandaag hebben we voor het eerst geen ochtendduik gedaan. Ook gingen wij opzoek naar het koor, zonder succes helaas. Als wanhoopsdaad stuurde we meneer Mulder een mailtje met een vraag om een hint. Hij heeft nog niet gereageerd. De rest van de dag hebben we ons vermaakt met straattheater. We vinden het een erg leuke stad, mede door het festival.

Op dinsdag staat onze thuiskomst gepland. We hebben erg genoten van deze reis, maar stiekem heeft naar huis gaan ook zo z'n charmes. We vinden het leuk dat jullie ons blog gevolgd hebben.
Hier volgt onze laatste kunstuiting:

De eerste brief kwam van Mirjam en Bas,
Op het station openden we hem pas,
Ze brachten ons naar Wenen,
Daar vroegen we veel van onze benen,

De tweede brief kwam van Noor, Elke, Sjoukje en Inge,
Waarna we naar Rijeka gingen,
Daar moesten we veel mensen fotograferen,
Waaronder wat Filipijnse heren,

De derde brief kwam van Theo en Det,
Zonder Germano hadden we het niet gered,
Hij leide ons door de hele stad,
O, wat leuk vonden we dat,

De vierde brief kwam van Fleur en Gé,
De trein nam ons naar Reckingen mee,
Met bergen en houten huizen om ons heen,
Hadden we helaas wel een koude teen,

De vijfde en laatste brief kwam van Mulder onze aardrijkskunde docent,
Hij verzorgde ons laatste vakantiemoment,
Naar Avignon bracht hij ons,
In de stad veel theater en chansons,

Dit was de reis van onze brieven,
Het ging geheel naar ons believen,
Wij danken de briefschijvers voor hun inzet,
Zij bezorgden ons veel pret,
Ook genoten we van de reacties op ons blog,
Dus ook jullie bedanken wij nog.

Adieu!
Joyce en Luca

• 28 Juli 2012 - 21:36

Hannah:

Wat een prachtig gedicht.... heel indrukwekkend xD

• 29 Juli 2012 - 10:51

F:

Hoi Joyce en Luca,
    Wat een prachtig gedicht! Succes met de laatste raadselachtige opdracht!En geniet van de laatste interraildagen. Ik zie jullie straks weer in Leiden, dinsdag of woensdag.
    Groeten van Fleur en ook namens Det, Theo en Ge vanaf de boot in de limfjord